Meer transparantie en zeggenschap voor de gebruikers

Datatracking is wijdverbreider dan ooit. Ontdek welke privacyfeatures van Apple gebruikers de controle over hun gegevens geven.

Cupertino, Californië – Op 28 januari is het de Dag van de gegevensbescherming: een goede aanleiding om stil te staan bij het belang van een goede bescherming van online persoonsgegevens. In het kader de Dag van de gegevensbescherming heeft Apple ‘A Day in the Life of Your Data’ opgesteld, een duidelijk rapport dat inzicht geeft in hoe bedrijven gebruikersgegevens op websites en in apps tracken. In het rapport staat ook met welke privacyfeatures op Apple producten gebruikers meer transparantie en controle krijgen, en hoe Apple de tools en kennis biedt om persoonsgegevens te beschermen.

“Goede privacy geeft een gerust en veilig gevoel. Het betekent dat je zelf de touwtjes in handen hebt wat betreft je eigen gegevens”, aldus Craig Federighi, Senior Vice President Software Engineering van Apple. “Wij streven ernaar om technologieën te maken waarmee mensen hun gegevens goed kunnen beveiligen. In onze ogen is privacy een fundamenteel mensenrecht en onze teams maken er elke dag weer werk van om het in al onze producten op te nemen.”

‘A Day in the Life of Your Data’ geeft gebruikers inzicht in hoe externe bedrijven hun gegevens in apps en op websites tracken. Anderzijds legt het rapport uit welke tools Apple biedt om tracking transparanter te maken en gebruikers meer controle te geven. Het document vertelt ook hoe wijdverbreid zulke praktijken inmiddels zijn geworden Apps bevatten gemiddeld zes ‘trackers’ van andere bedrijven, die er alleen op gericht zijn om mensen online te volgen en hun persoonsgegevens te verzamelen. Met het verzamelen, delen, samenvoegen en verhandelen van gegevens door deze trackers is jaarlijks zo’n USD 227 miljard gemoeid.

Afgelopen jaar heeft Apple met iOS 14 en iPad 14 verschillende belangrijke privacyfeatures geïntroduceerd, die gebruikers de kennis geven om goed gefundeerde beslissingen over hun gegevens te nemen. Met name de volgende twee functies kunnen een groot verschil betekenen in de manier waarop gebruikers hun privacy beschermen:

Met het nieuwe privacygedeelte op de App Store-productpagina’s (ook wel de ‘privacyvoedingstabel’ genoemd) verplicht Apple elke app – ook die van Apple zelf – om gebruikers een duidelijk overzicht te bieden van hoe de ontwikkelaar omgaat met hun privacy. Elke productpagina in de App Store bevat duidelijke, gestandaardiseerde informatie op basis van wat ontwikkelaars zelf opgeven over datatracking. Deze privacyvoedingstabellen geven gebruikers belangrijke informatie over hoe een app met hun gegevens omgaat, zoals of ze getrackt worden en of gegevens tot hen te herleiden zijn of niet.

Bij de komende bèta-update van Apple wordt App Tracking Transparency geïntroduceerd, waardoor apps gebruikers om toestemming moeten vragen voordat ze hun gegevens kunnen tracken in apps of op websites van andere bedrijven. In Instellingen kunnen gebruikers dan terugvinden welke apps toestemming voor tracking hebben gevraagd en kunnen ze de instellingen naar wens aanpassen. Deze functie wordt dit voorjaar algemeen geïntroduceerd in nieuwe versies van iOS 14, iPadOS 14 en tvOS 14 en heeft al de steun gekregen van privacyvoorvechters wereldwijd.

Privacyorganisaties zijn blij met Apple’s voortrekkersrol:

Gus Hosein van Privacy International:
“Uit onderzoek van PI blijkt dat er achter gegevensverhandelaars en advertentiebedrijven een complexe, snelgroeiende bedrijfstak zit waarop de gemiddelde gebruiker geen zicht heeft. Vanwege het gebrek aan transparantie ligt misbruik op de loer. Door onzichtbare en ongerechtvaardigde gegevensverzameling zijn gebruikers niet in staat om hun recht op te eisen en hun privacy te beschermen. Apple’s privacyvoedingstabellen dwingen de sector om duidelijker naar consumenten te zijn, en met tools als App Tracking Transparency bepalen gebruikers zelf of ze akkoord gaan met de onzichtbare uitwisseling van hun gegevens. Dankzij deze prijzenswaardige innovaties zal de sector eindelijk de druk voelen om te veranderen. Meer bewustzijn bij de consument en technische oplossingen vormen belangrijke bijdragen aan een oplossing, maar om een kat-en-muisspel tussen verschillende partijen in de branche te voorkomen, hebben we significante en afdwingbare regelgeving nodig die de exploitatie van onze gegevens een halt toe roept.”

Jeff Chester van het Center for Digital Democracy:
“Dankzij Apple’s nieuwe privacytools hebben gebruikers meer controle over hun persoonsgegevens. Gegevensverhandelaars en online adverteerders moeten nu verantwoorder omgaan met consumenten die apps van derden op Apple apparaten gebruiken.”

Michelle Richardson van het Center for Democracy and Technology:
“Maar al te vaak raken consumenten verstrikt in een net van datatracking en targeting, zonder dat ze zich daarvan bewust zijn. Deze veranderingen helpen het ecosysteem meer in balans te brengen, zodat er meer transparantie komt rondom het verzamelen en delen van gegevens en tracking niet langer de standaard is. Zo’n brede verandering in het systeem betekent een enorme sprong voorwaarts voor consumenten.”

Tristan Harris van het Center for Humane Technology:
“Apple’s aankondiging van vandaag brengt het ecosysteem verder af van de schadelijke effecten van onzichtbare profiling en microtargeting, waaruit een groot aantal van de problemen uit ‘The Social Dilemma’ voortkomen.

Bewustzijn rondom praktijken als datatracking is nog maar de eerste stap richting betere privacy. Gebruikers hebben ook features en regelaars nodig om te kunnen bepalen hoe hun gegevens worden gebruikt en door wie. Met het inbouwen van privacybescherming in al onze producten en diensten loopt Apple binnen de branche voorop.

Apple heeft de afgelopen jaren al tientallen technologieën geïntroduceerd om de privacy en gegevens van gebruikers te beveiligen. Zo was Safari in 2005 de eerste browser die externe cookies standaard blokkeerde. In iOS 11 en macOS High Sierra werd tracking met de introductie van Intelligente trackingpreventie nog verder beperkt, zonder dat dit gevolgen had voor de werking van websites. In 2018 introduceerde Apple maatregelen om het ‘fingerprinten’ – waarbij externe partijen devices proberen te identificeren op basis van specificaties als lettertypen en plug-ins – van Macs te voorkomen.

Deze technologieën zijn slechts enkele voorbeelden van de privacyfeatures en -regelaars die in Apple producten geïntroduceerd zijn. Ga voor meer informatie naar de privacywebsite van Apple: apple.com/nl/privacy.

Met de introductie van de Macintosh in 1984 ontketende Apple een ware revolutie op het gebied van persoonlijke technologie. Tegenwoordig loopt Apple wereldwijd voorop met zijn innovatieve iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en Apple TV. De vijf softwareplatforms van Apple, iOS, iPadOS, macOS, watchOS en tvOS, zorgen voor een naadloze ervaring op alle Apple devices en geven toegang tot baanbrekende diensten als de App Store, Apple Music, Apple Pay en iCloud. De ruim 100.000 medewerkers van Apple doen er alles aan om de beste producten ter wereld te maken en de wereld beter achter te laten dan hij was.

Bron: Apple.com